پله زیر محور/محور میانی

نچه در این مطلب می خوانیم:

– معرفی ۳ نمونه چوب برای پوشش سازه فلزی پلکان در فضاهای داخلی

– بررسی خواص ظاهری و مکانیکی چوب ها

– بررسی نمونه های تکمیل شده پلکان

چوب مناسب برای تکمیل پله گرد داخلی باید دارای ویژگی هایی باشد که هم از نظر استحکام و مقاومت در برابر شدت و نیروی پا به هنگام رفت و آمد بروی پله، پاسخگوی نیاز محیط باشد و هم از لحاظ زیبایی، همگون و همرنگ با دکوراسیون سایر بخش های محیط باشد.

در مقاله ارائه شده تحت عنوان «پله گرد چوبی» به بررسی خواص چوب های “بلوط، گیلاس و افرا” پرداختیم. در این مطلب نیز سه نمونه دیگر از چوب ها را بررسی و در پایان هر عنوان دو نمونه به کار رفته از آنها را در دکوراسیون های مختلف تحلیل می کنیم.

چوب گردو (Walnut)

گردو یک چوب فوق العاده متراکم، سخت و قوی است که به صورت طبیعی زیبا و دارای رنگ می باشد.

این چوب بسیار با دوام است بنابراین مدت طولانی در منزل شما باقی می ماند. کمی عجیب به نظر می رسد اما رنگ طبیعی تیره ی گردو قابلیت رنگ پذیری دارد. اگرچه شما می توانید آن را به همان حالت طبیعی خود مهر و موم و استفاده کنید.

این چوب دارای بافت ریز، رگه ای و مستقیم و در کل نیمه سنگین است. خواص خمشی آن (کشش، خمش و فشار) خوب است بنابراین در برابر خمش پاسخگو می باشد.
مقاومت آن متوسط است به همین علت در بسیاری از کارهای هنری مانند منبت کاری، کنده کاری، صنعت ساخت اشیاء تزئینی، لوازم موسیقی، مبلمان و روکش ها استفاده می شود. مبلمان از جنس گردو بسیار زیبا و گران است اما چوب راش دارای استحکام بیشتر از گردو می باشد.

چوب گردو انواع و رنگ های مختلفی دارد. از جمله انگلیسی، سفید (رنگ قهوه ای روشن)، کلرو (Claro Walnut) و سیاه شرقی.
گردوی انگلیسی بر خلاف نامش، بومی ایران است که در دکوراسیون داخلی به دلیل مقاومت خوب و شکل گیری راحت (کار کردن آسان با آن) بسیار مورد استقبال قرار میگیرد. گردوی سیاه شرقی بومی شمال آمریکاست و بیشتر در ساخت مبلمان، کابینت، کف و قالب سازی استفاده می شود. هر دو نوع گونه در سراسر جهان رشد می کنند.